من نیاز به کمک دارم در مورد …

آموزش وردپرس

مقایسه برچسب‌ها و دسته‌ها – بهترین روش برای دسته‌بندی محتوا در وردپرس از نظر سئو

مقایسه دسته‌‌ها و تگ‌‌ها در وردپرس

یکی از پربحث‌ترین موضوعات در سمینارهای مرتبط با وردپرس و سایر رویدادها این است که کدام مورد برای سئو بهتر است: دسته‌ها یا برچسب‌ها؟ تفاوت بین دسته‌ها و برچسب‌ها چیست؟ چه تعداد از دسته‌ها برای وردپرس بهینه محسوب می‌شود؟ چه تعداد آن بیش از اندازه است؟ آیا ذکر چندین دسته برای یک پست مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ آیا محدودیتی برای برچسب‌هایی که می‌توانیم در هر پست تعیین کنیم وجود دارد؟ آیا برچسب‌ها مانند کلیدواژه متا عمل می‌کنند؟ آیا استفاده بیشتر از دسته‌ها در مقابل برچسب‌ها یا بالعکس آن، برای سئو مزیتی به همراه می‌آورد؟ ما در وب با چندین تفسیر در این موارد مواجه شدیم اما دریافتیم که هیچ یک از آنها برای پاسخ به این سوالات منسجم و کامل نیستند. اگر پیش از این با این گونه سوالات روبرو شده‌اید به شما این نوید را می‌دهیم که در این پست پاسخ آنها را خواهید یافت، و به این ترتیب می‌توانید در صورت ضرورت در بلاگ خود تغییراتی ایجاد کنید.

قبل از بحث درباره سوالاتی که در بالا لیست شده، ما باید بدانیم که دسته‌ها و برچسب‌ها چه هستند. در فهرست واژگان وردپرس، از هر دو دسته‌ها و برچسب‌ها به عنوان شیوه‌های طبقه بندی یاد شده است. هدف اصلی آنها دسته‌بندی محتوای شما برای بهبود امکان استفاده از سایت شما است. این یعنی، وقتی یک کاربر به سایت شما می‌آید، می‌تواند به سادگی محتوای شما را از روی موضوع آن مرور کند نه اینکه همانطور که سایتتان از ابتدا راه‌اندازی شده برای پیدا کردن مطالب به تاریخ پست‌ها بیاویزد.

تفاوت بین دسته‌ها و برچسب‌ها در چیست؟

مقایسه تگ ها و دسته بندی ها در وردپرس
مقایسه تگ ها و دسته بندی ها در وردپرس

 

دسته‌ها برای گروه‌بندی‌های وسیع پست‌های شما کاربرد دارد. می‌توانید به این مورد به عنوان موضوعات کلی یا جدول محتوای سایتتان نگاه کنید. دسته‌ها ایجاد شده‌اند تا نشان دهند که بلاگ شما حول چه موضوعی می‌چرخد و به خوانندگان کمک می‌کنند تا محتوای مناسبی را که در پی آن هستند بیابند. دسته‌ها دارای سلسله مراتب هستند، بنابراین می‌توانید برای دسته‌هایتان زیرمجموعه نیز در نظر بگیرید.

برچسب‌ها برای توصیف جزئیات خاص پست‌های شما کاربرد دارند. آنها به مثابه فهرست سایت شما هستند. برچسب‌ها داده‌های ریزی هستند که می‌توانید از آن در محتوای زیرمجموعه دسته‌های خود استفاده کنید و البته دارای سلسله مراتب نیستند.

برای مثال اگر شما یک بلاگ شخصی دارید و درباره زندگی خودتان در آن می‌نویسید، دسته‌های شما می‌توانند :موزیک، غذا، مسافرت، مطالب نامربوط و کتاب‌ها باشند. حالا وقتی یک پست درباره چیزی که خورده‌اید می‌نویسید آن را در دسته غذا وارد می‌کنید. می‌توانید از برچسب‌های مانند پیتزا، پاستا، استیک و … برای این پست استفاده کنید.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین برچسب‌ها و دسته‌ها این است که شما باید پست خود را دسته‌بندی کنید. اما برای برچسب‌گذاری هیچ ضرورتی وجود ندارد. در صورتی که پست خود را دسته‌بندی نکنید، این پست در دسته‌ی “uncategorized” – “دسته بندی نشده” قرار می‌گیرد. اغلب افراد نام دسته uncategorized(دسته‌بندی نشده) را با نام‌هایی مانند مطالب نامربوط(rambling)عوض می‌کنند.

تفاوت دیگر این دو در ظاهر پیوندهای یکتا(URL)‌های برچسب‌ شده و دسته‌بندی شده است.  اگر از ساختار پیوند یکتا(URL) سفارشی استفاده می‌کنید، پیشوند اصلی شما متفاوت به نظر خواهد رسید. مثلا:

http://yoursite.com/category/food/ در مقابل http://yoursite.com/tag/food/

تعداد مناسب دسته‌ها در وردپرس چقدر است؟

تا نسخه 2.5، وردپرس به صورت درونی از برچسب‌ها پشتیبانی نمی‌کرد. این باعث ایجاد لیستی طولانی از دسته‌ها می‌شد زیرا کاربران برای تعریف جزئیات کوچکتر نیز از آن استفاده می‌کردند. برچسب‌ها برای بهبود کاربرد سایت شما اضافه شده‌اند.  ما معتقدیم که هیچ تعداد بهینه‌ی خاصی برای دسته‌ها وجود ندارد. تعداد مناسب دسته‌ها براساس پیچیدگی سایت شما متفاوت است. با این حال، بهتر است بخاطر ساختار و کاربردی بودن آن، از برچسب‌ها و زیرمجموعه‌های دسته‌ها استفاده کنید.

مقایسه تگ ها و دسته بندی ها در وردپرس
مقایسه تگ ها و دسته بندی ها در وردپرس

دسته‌ها گروهی از پست‌ها را دربر می‌گیرند. بهتر است همیشه از دسته‌های کلی شروع کنیم و با رشد پیدا کردن سایت شروع به استفاده از زیرمجموعه برای دسته‌ها کنیم. بعد از اداره چندین بلاگ، ما آنها را گسترش دادیم. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تعیین دسته‌ها را بدون عیب و نقص انجام دهید. ، ممکن است وقتی شروع به کار می‌کنید روزی فقط یک پست در سایت بنویسید. یا شاید 3-5 پست در روز بنویسید. داشتن 30 دسته‌ی برتر کاری بیهوده است مخصوصا زمانی که در برخی از این دسته‌ها فقط دو یا سه پست وجود دارد. بهتر است به جای 30 دسته برتر که اکثر آنها بروز نمی‌شوند، 5 دسته داشته باشید.

بیایید نگاهی به این مثال بیاندازیم: ما یک بلاگ رسانه اجتماعی در سال 2012 راه‌اندازی کرده‌ایم. می‌خواهیم در آن خودآموز، اخبار، موضوعات تحقیقاتی و … را جای بدهیم. ما می‌توانیم دسته‌های برتری چون توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین و … ایجاد کنیم. به عنوان زیرمجموعه هر یک از دسته‌ها می‌توانیم از ابزار، راهنماها، اخبار و … استفاده کنیم. با این حال این یک عقیده است که در کوتاه مدت شکل گرفته و ما در آینده مطمئنا با مسائلی روبرو خواهیم بود. اگر یکی از شبکه‌های رسانه اجتماعی بمیرد و یک مورد جدید وارد بازی شود چه خواهد شد؟ در این صورت لازم است یک دسته والد به آن اضافه کرده و زیرمجموعه‌های بیشتری برای آن در نظر بگیرید.

روش بهتر دیگری نیز برای ساختاربندی بلاگ رسانه اجتماعی وجود دارد و آن اینکه دسته‌هایی را تعیین کنید که در آینده نیز قابل استفاده باشند. شما می‌توانید دسته راهنما، اخبار، پژوهش، ابزار و … را داشته باشید اما مردم از کجا بدانند که این درباره توییتر است؟ خب، قرار نیست همه زحمت‌ها به دوش دسته‌ها باشد. اینجاست که برچسب‌ها ظاهر می‌شوند. بیایید بگوییم شما یک پست راهنما درباره توییتر نوشته‌اید، خیلی ساده برچسب توییتر را اضافه کنید. شما باید در طراحی سایت خود بخشی را با نام موضوعات محبوب ایجاد کرده و آن را به طور دستی با پیوند به برچسب‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس و … کنترل کنید.

چه زمانی برای دسته‌ها زیرمجموعه اضافه کنیم؟

فرض کنیم شما یک پست پژوهشی نوشته‌اید که در آن با یک متخصص درباره یک موضوع پژوهشی خاص مصاحبه کرده‌اید. اگر شما در این زمینه مصاحبه‌های زیادی انجام می‌دهید و برچسب مصاحبه‌های پژوهشی شما بیش از 10 پست را در بر دارد و با گذشت زمان نیز به این تعداد افزوده می‌شود باید مصاحبه‌های پژوهشی را به عنوان یک زیرمجموعه برای دسته اصلی “مطالعات پژوهشی” اضافه کنید.

بله، شما مجبور خواهید بود به عقب برگشته و پست‌های قدیمی خود را ویرایش کنید. اگر ساختار URL شما /category/postname/ است، باید از پلاگین Redirection استفاده کنید. این پلاگین پست‌های اصلاح شده شما را به صورت خودکار به URL جدید هدایت می‌کند و به این ترتیب می‌توانید رتبه‌ی خود را در موتورهای جستجو حفظ کنید.

آیا من مجبور به استفاده از زیرمجموعه برای دسته‌ها هستم؟

نه، البته که نه. شما همیشه می‌توانید برچسب‌های محبوب را به عنوان برچسب رها کنید. در مثال بالا، تقریبا تمامی پست‌ها برای یک شبکه رسانه اجتماعی خاص مانند توییتر، فیس‌بوک و … برچسب خواهند خورد اما ما از آنها به عنوان دسته استفاده نمی‌کنیم. تنها دلیل برای اضافه کردن زیرمجموعه به دسته‌ها، آسان ساختن یافتن محتوا برای کاربران است. بهتر است شما خیلی ساده برچسب Expert Interviews را به جایی در سایتتان اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که هدف کلی دسته‌ها و برچسب‌ها آسان ساختن مرور و پیدا کردن محتوای دلخواه برای کاربران است.

آیا می‌توان یک پست را در چندین دسته قرار داد؟

ممکن است در سایت‌های دیگر خوانده باشید که قرار دادن پست‌ها در دسته‌های چندگانه می‌تواند به سئو آسیب برساند. برخی معتقدند که در این مورد به خاطر محتوای تکراری جریمه می‌شوند. از نظر ما این بیانیه کاملا درست نیست. اول از همه، بخاطر سئو گمراه نشوید. به یاد داشته باشید که هدف از دسته‌بندی موثر محتوا کمک به کاربران در یافتن آن است. با توجه به چگونگی راه‌اندازی دسته‌های برتر، شما نیابد قادر به طبقه بندی یک پست در چند دسته باشید. برای مثال اگر بلاگ شما دارای سه دسته “تبلیغات، بازاریابی و سئو” باشد، اغلب پست‌های شما را می‌توان در چند دسته قرار داد. شاید شما برای هر سه این موارد به یک دسته چتری نیاز داشته باشید؟ شاید همه آنها در دسته Business قرار بگیرند؟ یا شما بتوانید یک دسته به نام “بازاریابی و تبلیغات” داشته باشید. و به این ترتیب سئو یک زیرمجموعه برای آنها خواهد بود.

اضافه کردن دسته‌های چندگانه هیچ مزیتی برای سئو ندارد. اگر فکر می‌کنید این کار به کاربران کمک می‌کند، پس خوب است که پست خود را در دسته‌های چندگانه لحاظ کنید. با این حال اگر این امر در حال تبدیل شدن به یک مورد متداول است، باید دسته‌های خود را دوباره ساختاربندی کنید. شاید برخی از دسته‌ها را باید به عنوان برچسب استفاده کنید. یا شاید برخی را باید به عنوان زیرمجموعه یک دسته اصلی قرار دهید. همه اینها برای ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربر است.

اگر جریمه محتوای تکراری برای شما به دغدغه تبدیل شده است خیلی ساده طبقه‌بندی دسته خود را در پلاگین Yoast و با استفاده از سئوی وردپرس ارزیابی کنید.

اگر فقط می‌خواهید یک دسته خاص را (follow، noindex) کنید، می‌توانید با ویرایش خود دسته‌ها اینکار را انجام دهید.  پلاگین Yoast تنظیماتی دارد که می‌تواند تنظمات فراگیر را نادیده بگیرد.

اساسا وقتی شما چیزی را (follow، noindex) می‌کنید به گوگل و سایر ربات‌های موتورهای جستجو گفته می‌شود که تمامی لینک‌های پست را در این دسته‌ها دنبال کنند تا بتوان همه پست‌ها را مرتب کرد. با این حال، آرشیوهای دسته اصلی را index نکنند تا از وجود محتوای تکراری جلوگیری شود.

پاسخ کوتاه: وردپرس به شما این اجازه را می ‌دهد تا یک پست را در هر تعداد دسته که تمایل دارید قرار دهید. بله تعیین چندین دسته برای یک پست تا زمانی که فکر می‌کنید این کار به کاربر کمک می‌کند هیچ ایرادی ندارد. با این وجود، اگر دسته‌ها را مانند جداول محتوای بلاگتان فرض کنید و پست‌ها را فصل در نظر بگیرید، آنگاه آیا می‌توان یک فصل را در دو بخش مجزا آورد؟ جواب این سوال نه است.

آیا اضافه کردن برچسب برای هر پست محدودیتی دارد؟

جواب کوتاه به این سوال نه است. برای تعداد برچسب‌هایی که می‌توانید برای یک پست خاص استفاده کنید وردپرس هیچ محدودیتی ندارد. شما می‌توانید اگر مایل باشید بیش از 1000 برچسب  ایجاد کنید. با این حال، هدف از استفاده از برچسب‌ها مرتبط ساختن پست‌هاست. بار دیگر فرض کنید برچسب‌ها فهرست کتاب شما هستند. برچسب‌ها کلیدواژه‌های محبوبی هستند که می‌توانید آنها را به پستتان ربط دهید. این کار به کاربران کمک می‌کند که پست‌های شما را به آسانی بیابند بخصوص زمانی که از جستجوی وردپرس استفاده می‌کنند. اگر شما از آرشیو برچسب برای کاربران خود استفاده کنید نیز این برچسب‌ها مفید خواهند بود. به نظر ما بهتر است بیش از 10 برچسب برای پستتان استفاده نکنید مگر اینکه دلیل قانع کننده‌ای برای این کار خود داشته باشید. برای مثال: اگر شما یک بلاگ برای مرور فیلم دارید، ممکن است چندین برچسب اضافه کنید: نام بازیگران(خود این مورد می‌تواند بیش از 10 اسم را در بر بگیرد) این امکان وجود دارد که شما به دنبال فیلم‌هایی بگردید که آدام سندلر در آنها نقش داشته است. اما برای سناریوهای ساده‌تر، شما باید واقعا اندازه برچسب‌هایی که استفاده می‌کنید را محدود کنید. در غیر این صورت، ممکن است ببینید که برای 300 پست خود بر روی سایت، از بیش از 10000 برچسب استفاده کرده‌اید.

آیا برچسب‌ها مانند کلیدواژه متا عمل می‌کنند؟

اغلب افراد برچسب‌ها را با کلیدواژه متای بلاگ اشتباه می‌گیرند. دلیل اصلی این اشتباه، این سوال است که چرا سعی می‌شود تا جای ممکن از برچسب‌ها استفاده شود. برچسب‌ها، کلیدواژه‌های متای بلاگ شما نیستند. حداقل به طور پیش‌فرض اینطور نیستند. پلاگین‌های محبوبی چون سئوی وردپرس در Yoast  به شما این امکان را می‌دهد تا ارزش برچسب شما در قالب کلیدواژه متا افزایش پیدا کند. اما اگر شما از پلاگین‌هایی که به این منظور پیکربندی نشده‌اند استفاده می‌کنید، برچسب‌های شما مانند کلیدواژه متا عمل نخواهند کرد.

کدامیک برای سئو بهتر است: دسته‌ها یا برچسب‌ها

این سوال پرتکرارترین سوالی است که در مورد این موضوع پرسیده می‌شود: اینکه ما از دسته‌ها نسبت به برچسب‌ها بیشتر استفاده کنیم یا بالعکس آن، برای سئو مزیتی دارد یا خیر؟ جواب این سوال نه است. شما نباید به این موضوع به عنوان طبقه بندی یا دسته‌ها فکر کنید. این دو با هم کار می‌کنند. اگر این پست را خوانده باشید، باید قادر به درک هدف منفرد برچسب‌ها و دسته‌ها و اهداف ترکیبی آنها برای افزایش قابلیت کاربردی سایت شده باشید.

نتیجه

سایت شما برای کاربران است نه ربات‌های موتورهای جستجو. هدف تمامی موتورهای جستجو در هنگام ارزش گذاری محتوای شما این است که مانند کاربر فکر کنند. اگر شما بر مبنای قابلیت‌ کاربردی سایت خود دست به تصمیم گیری می‌زنید، تقریبا همواره در پی بدست آوردن مزایای سئو هستید. دسته‌ها و برچسب‌ها تنها دو شیوه پیشفرض برای دسته‌بندی محتوا در وردپرس هستند. بسیاری از سایت‌های پیشرفته در کنار استفاده از برچسب‌ها و دسته‌ها، از طبقه‌بندی‌های سفارشی برای دسته‌بندی محتوای خود استفاده می‌کنند. بلاگ خود را یک کتاب رو به تکامل فرض کنید. جدول محتوا (دسته‌ها)ی آن را با هوشمندی انتخاب کنید. مطمئن شوید که دسته‌های انتخابی شما موضوعات وسیعی هستند اما حواستان باشد که خیلی هم مبهم و نامعین نباشند. از برچسب‌ها برای ارتباط بین پست‌های چندگانه استفاده کنید. اگر متوجه شدید که یک برچسب خاص در حال پرتکرار شدن است آن را به عنوان زیرمجموعه دسته تغییر دهید. با وجود این، اگر مجبوربودید این برچسب را به عنوان زیر مجموعه دسته‌های والد چندگانه استفاده کنید، آن را به صورت برچسب رها کنید. هدف از همه این موارد همواره این است که تا جای ممکن محیط سایت را برای کاربر بهبود ببخشیم.

امیدواریم این مقاله تمامی سردرگمی‌های شما را درباره موضوع دسته‌ها و برچسب‌ها پاسخ گفته باشد. اگر نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید خوشحال خواهیم شد. شما محتوای خود را چگونه دسته‌بندی می‌کنید؟

ابزارهای بهینه سازی وب سایت تسنیم

افزودن دیدگاه

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید

با عضویت در خبرنامه "وردپرس استارت" آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.
Email address
Secure and Spam free...